
Co je ROI?
ROI
Definice
ROI (Return on Investment), neboli návratnost investic, je finanční metrika, která měří ziskovost investice. Vyjadřuje se v procentech a ukazuje, kolik zisku jste získali z každé investované koruny.

Jednoduše řečeno:
Představte si, že jste si koupili starý dům za 1 milion korun. Strávili jste rok jeho renovací, do které jste investovali dalších 200 000 korun. Poté jste dům prodali za 1,5 milionu korun.
Jaká byla vaše návratnost investic (ROI)?
- Spočítáme celkové náklady: 1 000 000 Kč (nákup) + 200 000 Kč (renovace) = 1 200 000 Kč
- Spočítáme zisk: 1 500 000 Kč (prodej) - 1 200 000 Kč (náklady) = 300 000 Kč
- Vypočítáme ROI: (300 000 Kč / 1 200 000 Kč) * 100 = 25 %
Vaše ROI je tedy 25 %, což znamená, že z každé investované koruny jste získali 25 haléřů zisku.
ROI se používá v mnoha oblastech, včetně marketingu. Můžete ji použít například k měření efektivity marketingových kampaní, vzdělávacích programů nebo třeba nákupu nového stroje do firmy.
Jaká je ideální ROI?
U návratnosti investic platí, že čím vyšší bude hodnota ROI, tím více jste na dané investici vydělali. A kolik je ideální ROI v marketingu? Samozřejmě, že platí, že čím vyšší tím lepší.
Na druhou stranu je nezbytné vědět, že se hodnota ROI bude výrazně lišit v případě prodeje produktu, kteří již zákazníci dobře znají, a který je pro ně nový.
Pro známé produkty může být ROI více než 100 % dokonce i ve stovkách procent. U nových výrobků nových značek se však ROI může pohybovat v jednotkách a desítkách procent. S produktem se prostě musí zákazníci teprve seznámit.