Co je ROI?

ROI

Definice

ROI (Return on Investment), neboli návratnost investic, je finanční metrika, která měří ziskovost investice. Vyjadřuje se v procentech a ukazuje, kolik zisku jste získali z každé investované koruny.

Proč je ROI důležitý údaj?
Proč je ROI důležitý údaj?


Jednoduše řečeno:

Představte si, že jste si koupili starý dům za 1 milion korun. Strávili jste rok jeho renovací, do které jste investovali dalších 200 000 korun. Poté jste dům prodali za 1,5 milionu korun.

Jaká byla vaše návratnost investic (ROI)?

  1. Spočítáme celkové náklady: 1 000 000 Kč (nákup) + 200 000 Kč (renovace) = 1 200 000 Kč
  2. Spočítáme zisk: 1 500 000 Kč (prodej) - 1 200 000 Kč (náklady) = 300 000 Kč
  3. Vypočítáme ROI: (300 000 Kč / 1 200 000 Kč) * 100 = 25 %

Vaše ROI je tedy 25 %, což znamená, že z každé investované koruny jste získali 25 haléřů zisku.

ROI se používá v mnoha oblastech, včetně marketingu. Můžete ji použít například k měření efektivity marketingových kampaní, vzdělávacích programů nebo třeba nákupu nového stroje do firmy.

Jaká je ideální ROI?

U návratnosti investic platí, že čím vyšší bude hodnota ROI, tím více jste na dané investici vydělali. A kolik je ideální ROI v marketingu? Samozřejmě, že platí, že čím vyšší tím lepší.

Na druhou stranu je nezbytné vědět, že se hodnota ROI bude výrazně lišit v případě prodeje produktu, kteří již zákazníci dobře znají, a který je pro ně nový.

Pro známé produkty může být ROI více než 100 % dokonce i ve stovkách procent. U nových výrobků nových značek se však ROI může pohybovat v jednotkách a desítkách procent. S produktem se prostě musí zákazníci teprve seznámit.