Proč by měly používat persony v marketingové a komunikační strategii i malé značky?
Stále nevíte, jak zasáhnout vašimi marketingovými aktivitami správné lidi? Nejste sami. Stejný problém trápí řadu podnikatelů a malých značek. Problém, jak efektivně oslovit potenciální zákazníky s omezeným rozpočtem může vyřešit komunikace směrem k jedné konkrétní osobě. Jedná se o ideálního zákazníka. Právě to vám umožní marketingové persony. A ne, opravdu nejsou jen pro velké korporáty.

Stále více živnostníků a značek si uvědomuje, že bez efektivní marketingové komunikace je zákazníci prostě nenajdou. To znamená, že nic neprodají. Proto je klíčové začít definováním cílové skupiny. Musíte tedy znát své zákazníky. Až pak můžete efektivně propagovat a následně prodávat své produkty.
Co jsou marketingové persony a proč jsou důležité i pro váš úspěch
Marketingová persona je váš fiktivní zákazník, respektive váš ideální zákazník, kterého velmi dobře znáte. Persona nemá jen jméno a demografické údaje, ale i koníčky, motivaci, cíl, ale i problémy, strach a frustrace. Čím detailněji svou personu popíšete, tím lépe s ní můžete komunikovat.
Na rozdíl od cílové skupiny, kdy víte, že chcete prodávat ženám ve věku 25–45 let se zájmem o zdravý životní styl, s personou uvidíte konkrétního člověka. Můžete tak poznat třeba Janu, 30letou marketingovou manažerku z Brna, která ráda běhá, hledá způsoby lepšího time managementu, má ráda kávu i protože ji trápí nedostatek spánku.
Persona nezastupuje cílovou skupinu, ale její určitý segment. S konkrétní osobou se přeci jen vždy komunikuje lépe než s masou. Persony jsou tak jedním z nejdůležitějších faktorů, které ovlivňují úspěšnost marketingu. S personami už pro vás zákazníci nebudou neznámé tváře v davu.

Jak persony pomáhají malým značkám růst?
Používaní marketingových person se vyplácí i malým značkám a podnikatelům. Díky personám přesně víte, koho chcete oslovit, i kde se váš ideální zákazník pohybuje. Persony vám sdělí, jaký na ně funguje jazyk v offline i online prostředí. Můžete tak lépe cílit reklamy a další marketingové aktivity a šetřit peníze.
Kolik person je tak akorát?
Neexistuje univerzální odpověď na to, kolik person by měl podnik mít. Tento počet závisí na složitosti podnikání a šíři cílové skupiny. Obecně se doporučuje začít s 1–3 personami. Optimální počet je pak mezi 3–5. S jejich tvorbou byste to neměli přehánět, abyste se v nich neztratili.
Nejprve tak utvářejte persony pro ten segment zákazníků, který je pro vás nejdůležitější. Můžete aplikovat třeba pravidlo 80/20.
Jak vytvořit persony i s minimálním rozpočtem
Jako podnikatel nebo malá značka nemáte většinou k dispozici rozsáhlé marketingové výzkumy. To neznamená, že nemůžete vytvářet efektivní marketingové persony. Data o zákaznících můžete získat i jinými způsoby, a to s minimálními náklady.
Podívejte se na data o zákaznících, které již máte. Kdo u vás nejčastěji nakupuje a co? Jak s vámi komunikují? Nahlédněte do emailů, objednávek, sociálních sítí i webové analytiky.
Zeptat se můžete svých zákazníků i přímo. Můžete s nimi vést neformální rozhovory, poslat jim krátký dotaz emailem nebo vyvěsit anketu na sociálních sítích. Nebojte se zavolat svým klientům, co se jim na vašich produktech a službách líbí. Pokud máte strach z odmítnutí nebo ztráty zákazníka, můžete zavolat s tím, že vás zajímá, jak se mu líbil třeba dáreček navíc, pokud jste mu jej poskytli.
Zároveň můžete sledovat diskuze na oborových fórech, na sociálních sítích i blozích.

Jakým chybám se při vytváření person vyvarovat?
1. Nezakládejte persony na základě vašich domněnek, respektive bez dat
2. Příliš obecné profily vám nepomohou s poznáním zákazníků.
3. Nezakládejte příliš mnoho person, ať poznáte skutečně dobře ty první, které máte.
4. Persony mějte na očích! Ne schované v šuplíku.
5. Persony musí znát celý váš tým od marketingu, prodeje a zákaznické podpory.
Jak využít persony v praxi?
Zamyslete se, jaké problémy vašich person váš produkt řeší. Případně tak nasměřujte obsah na sociálních sítích a blogu. Jakým jazykem mluví? Mluvte stejně!
Pokud víte, kde se vaše persony pohybují, můžete zacílit své aktivity a vybrat online i offline kanály ke komunikaci. Persony můžete použít i při emailové komunikaci, stačí segmentovat databázi.
Investice do poznání zákazníka se vždy vyplatí
Marketingové persony nejsou nukleární fyzika. Jsou nástrojem, který vám na základě dat pomůže porozumět vašim zákazníkům, a tak efektivněji řídit vaše aktivity. Promluvte tak se svými zákazníky ještě dnes a dejte svému ideálnímu zákazníkovi vlastní příběh a identitu.
Zdroje: obsahnadosah, timoty,