Autenticita jako marketingový trend. Jak ji nalézt a neztratit?
Autenticita a autentický marketing jsou výrazy, které se skloňují nejen v marketingu malých značek. O autentickou komunikaci se snaží řada značek, ale kolik z nich to vlastně dělá správně a nekopíruje jen od konkurence? Asi vás nepřekvapí, že málo. Přitom jim právě autentično může přinést řadu benefitů. Pojďte se s námi podívat, co se pod tímto výrazem skrývá, a jak dělat marketingovou komunikaci skutečně přirozenou formou.

V současné době jsme všichni zahlceni reklamami a dalšími marketingovými sděleními. Ačkoli si to sami uvědomujeme, aby nás něco zaujalo a vyniklo, musí to být jiné. Nejlépe upřímné a věcné. Právě zde nastupuje autenticita v marketingu jako účinný nástroj. Každá značka i ve vysoce konkurenčním prostředí je v jádru jiná a na tom můžete svou odlišnost stavět.
Co je a naopak není autencitita?
Komunikovat se zákazníky upřímně zní jednoduše, ale hůře se to dělá. Z praxe víme, že když se majitele nebo zaměstnanců značky zeptáme, proč dělají to, co dělají a čím se odlišují od konkurence nastávají zpravidla dvě možné situace. Buďto nastává hrobové ticho nebo naopak spustí dlouhé povídání, které však není příliš uchopitelné, Ten sálodlouhý příběh totiž žádnou originální myšlenku zpravidla neobsahuje a cílem značky je podle něj vlastně pouze vydělat.
Než tedy začnete se zákazníky komunikovat a nastavíte svou pravou tvář, znovu se zamyslete, proč děláte, co děláte a proč by měli zákazníci chodit právě k vám. Až tohle budete mít splněno, bude pro vaši značku autentická marketingová komunikace mnohem jednodušší.
Jakým chybám se při "autentické komunikaci" vyhnout?
Jednou z nejčastějších chyb, které se můžete v autentickém marketingu dopustit je předstírání. Možná si ani neuvědomujete, že to děláte, ale snaha být někým, kým nejste, je snadno rozpoznatelná a může vážně poškodit důvěryhodnost značky.
Velmi často se to stává, že firmy napodobí úspěšnějšího konkurenta, protože když to funguje jemu, musí to fungovat i jim. To je velký omyl! Nepotřebujeme přece dvě Alzy, stačí nám jedna a s obdobně zaměřeným podnikáním byste měli cílit na ty, kterým z nějakého důvodu váš konkurent nevyhovuje.

Nezapomeňte, čím více se inspirujete, tím méně jste to vy!
Další chybou při autentické komunikaci je špatně nastavený jazyk a tón. Dopouští se toho řada značek, a to nejen těch malých. Nezbytné je se vyhnout prázdným frázím, které mnohdy používají velké korporáty, protože znějí falešně a jsou z dlouhodobého hlediska špatně udržitelné.
Tím se dostáváme k nekonzistentní komunikaci. Řada značek není konzistentní napříč všemi komunikačními kanály, které používá a zákazníci tak vlastně nevědí, co od ní očekávat. Důležité je komunikovat stejným jazykem a tónem, a to dlouhodobě. V opačném případě, bude vaše značka znovu působit nevěrohodně, protože vlastně neví, koho chce zaujmout.
Neméně častým problémem je skutečnost, že firmy při své komunikaci příliš tlačí na prodeje a zapomínají budovat vlastní značku. Vytvořte si zákaznickou základnu a fanoušky tak, že jim poskytnete přidanou a hodnotu, díky níž si budete budovat vzájemný vztah.
Nakonec častých chyb jsme si nechali jedno nepříjemné téma, a to ignorování negativní zpětné vazby. Ano, řešit tyto problémy je náročné, mnohdy se vám do nich nechce a nejradši byste nechali problém v tichosti zmizet, ale on nezmizí a nikdo se v marketingové komunikaci nevyhne. Právě naopak může začít pěkně nabobtnávat a vaše "ticho po pěšině" může mít pro značku tragické následky. Postavte se problému čelem, co nejdříve a s laskavým tónem.
Jak tedy být v marketingu autentický?
Než se pustíte do ťukání prvních písmen na klávesnici, je nezbytné vědět, kdo je vaše cílová skupina. Tedy ke komu chcete promlouvat, v učebnicích najdete složité pojmy jako geografie, demografie, sociokulturní faktory atd. Zní to strašně složitě, že? Přitom vaši cílovou skupinu můžete určit na základě toho, jaký problém váš výrobek nebo služba lidem řeší, proč by jej vlastně měli kupovat. Poznejte své zákazníky skrze jejich problémy, potřeby a zájmy.
Vsaďte na přirozený jazyk! Řada lidí stále zapomíná, že vaše značka se pro zákazníky stává sama o sobě samostatně myslícím subjektem. Komunikujte se svými zákazníky tedy tak, jako byste se bavili s přáteli. Uvidíte, že každý post na sociálních sítích nebo popis produktu pro vás bude stále jednodušší. Navíc pro vás bude mnohem snazší udržet svou komunikaci konzistentní.
Buďte transparentní a ukažte své hodnoty! Lidé, kteří stojí za malými značkami, opomíjejí skutečnost, že právě oni utvářejí důvěryhodnost značky a její příběh. Nebojte se tedy ukázat sami sebe. Sdílejte příběhy o svých úspěších i neúspěších. Buďte otevření ohledně svých procesů a postupů. Dáte tak svým zákazníkům najevo, co je pro vás důležité a v co věříte.
Jaké výhody autentický marketing přináší?

Možná se vám nyní zdá, že je autentický marketing příliš náročný, ale opak je pravdou, pokud jej přestanete dělat jen hlavou a zapojíte i srdce. Výhody, které vám autencita v marketingu přinese, jsou zejména pro malé a mikro značky nenahraditelné.
Sami jistě víte, že klasické marketingové praktiky na mnoho zákazníků již neplatí. Dnešní zákazníci chtějí vědět, že značky, se kterými jednají, jsou skutečné a že jejich sliby jsou pravdivé. Autentická komunikace pomáhá budovat důvěru, která je základem každého úspěšného vztahu se zákazníkem.
Nechte zákazníky, aby si vaši značku oblíbili. Když je značka autentická, zákazníci se s ní dokáží lépe ztotožnit a vytvořit si k ní emocionální pouto. To vede k větší loajalitě a ochotě doporučit značku ostatním nebo se za ni v případě negativní zpětné vazby postavit.
Nezapomeňte i na skutečnost, že autentický obsah je pro zákazníky zajímavější. To vede k větší angažovanosti na sociálních sítích, webových stránkách a dalších komunikačních kanálech. Vaše pole působnosti se tak může organicky výrazně rozšířit.
S další výraznou výhodou se pak vracíme vlastně na začátek článku, protože autentická komunikace značky vás odliší od konkurence! Díky autentické komunikaci si tak můžete vydobít svou jedinečnou pozici na trhu.
Příklady autentické komunikace
Když už víte, jakým směrem se s autentickým marketingem vydat, je nezbytné si ve zkratce ukázat, kde všude jej můžete uplatnit a jak začít.
- Sdílejte nejen příběh vaší značky, ale i zaměstnanců a zákazníků.
- Vytvářejte obsah, který řeší problémy vašich zákazníků.
- Komunikujte proces vývoje nového produktu.
- Ukažte, na čem vám ve společnosti záleží.
Máte další dotazy? Obraťte se na nás, rádi vám poradíme!